Lektion 13: Restlevetid

Opgaven i lektion 12 var jo næsten for let beregningsmæssigt.
Vi må derfor hellere se lidt på hvor meget man egentlig kan spare, når man beholder den gamle maskine lidt.
Det er altid sjovere end at få forbrændinger på arme og ben ved at være ude i solen :)
Sol er farligt og derfor bør man finde noget andet at lave i stedet for at være ude i solen hele tiden. Man kan fx regne investeringsopgaver.
Så du må gerne lave opstillingerne i Excel - det gør jeg i hvert fald :)

Teori

Restlevetiden for et aktiv kan også ses som en selvstændig investering. Så beregnes der en kapitalværdi af de fremtidigen nettobetalingsstrømme.

Opgave

Restlevetid
Du kom i lektion 12 frem til at det gamle anlæg skulle beholdes i 3 år endnu. Juliane Esmaralda vil gerne vide hvor meget hun sparer ved at beholde det gamle anlæg. Hun bruger stadig en kalkulationsrente på 8 %. pr. år.

År 1 2 3 4 5 6 7
Grænseomkostning på gl. anlæg 4.000 4.500 5.000 5.500 6.000 6.500 8.000
Gennemsnitsomkostninger på nyt anlæg 5.362 5.362 5.362 5.362 5.362 5.362 5.362

Ved at se på forskellen i de år, hvor det gamle anlæg er billigere, kan vi se hvor meget vi sparer.
Hvad er nutidsværdien af den mulige besparelse?


Nedenfor finder du hint til hvordan opgaven kan løses og et løsningsforslag. Hint og løsning er som udgangspunkt skjult, men klik på knappen, hvis du vil se dem.


Hint til opgaveløsningen

Opsparinger er forudbetalte, alt andet (næsten) er bagudbetalt.
Hvis du er i tvivl, så gennemgå disse hints;

  • Hvilke år er den gamle maskine billigere?
  • Hvor meget billigere er den i årets kroner?
  • Hvor meget billigere er den i alt omregnet til nutidsværdi?

Vi er næsten igennem investeringsopgaverne, så kom nu.... :)

Løsningsforslag

Lektion 12: Restlevetid Lektion 14: Investering med skat

Bidragydere

Brian Nielsen

Brian Nielsen

Cand merc i organisation og strategi. HD i regnskab og økonomistyring. Datanom i systemudvikling. Underviser på AAU siden 2000.