Problembaseret læring eller Flipped læring

Oprettet den 28. februar 2016 af Brian Nielsen

For ca. tre år siden spurgte en af mine studerende, om hun måtte optage min undervisning til egen brug. Da jeg havde fået samme spørgsmål tidligere, var det let at svare ja til Joanna. Hun uddybede så lidt og spurgte, om hun måtte finde et par stykker og dele med. Så kunne de optage på skift, hvis en af dem var arbejdsmæssigt forhindret en aften.

Det gav anledning til at jeg startede på at optage min egen undervisning. Det er jo ikke rationelt, at 30 studerende sidder og optager undervisningen hver for sig. Jeg fandt et billigt program, der kunne optage via et webkamera og installerede det på min pc.

I slutningen af 1990'erne legede jeg også med tanken om at optage undervisning på video. Det var mens jeg var uddannelsesleder på en handelsskole. Men teknologien var ganske simpelt for besværlig den gang. Omkring 2003 optog jeg min undervisning med en digital camcorder, da jeg havde en studerende i Brazillien. Hun var meget tilfreds med at skulle downloade en fil på 300 mb, før hun kunne se den. Så jeg havde snuset til besværlighederne ved at lege med video.

Derfor blev jeg også hurtig træt af at bruge et bambus-program. Da jeg skulle lave nogle små korte instruktionsvideoer med skærmoptagelse til et hold HA'ere, jeg underviste købte jeg derfor Camtasia fra TechSmith. Det havde jeg i 1990'erne god erfaring med og det er stadig et fantastisk program at bruge.

Af hensyn til tidsforbruget fastholdte jeg dog tanken om, at ved min almindelige undervisninge er det er hele lektionen, der bliver optaget og udgivet uredigeret. Men når nogle stillede et spørgsmål eller når jeg skulle lave en hurtig demonstration af en færdighed, så var det nemt at lave en lille skærmoptagelse med sit eget ansigt integreret.

Men min nysgerrighed blev selvfølgeligt vakt om hvordan man kan udnytte video, når jeg nu alligevel bruger tid på det. Jeg begyndte derfor at søge på nettet. En af dem, der virkede inspireret og inspirerende var Anders Schunck. Han talte og skrev meget om et begreb, han kalder Flipped Classroom. Han er meget optaget af teorien og han taler varmt for den. Umiddelbart følte jeg dog ikke, at det var den jeg kunne tilslutte mig.

Men han fik tændt en lyst til at undersøge de læringsvirkemidler, der nu en gang er. Så her på min blog kan du følge mit arbejde med at arbejde mig gennem Flipped Classroom, Flipped Learning, Blended learning, Problembased learning og Selv-paced Learning.

Bidragydere

Brian Nielsen

Brian Nielsen

Cand merc i organisation og strategi. HD i regnskab og økonomistyring. Datanom i systemudvikling. Underviser på AAU siden 2000.